
Projekt Nowe możliwości to nowe wyzwania miał na celu stworzenie takiej placówki oświatowej, w której młody człowiek dorasta i się rozwija jako przyszły obywatel Europy. Uczniowie wyposażeni w wiedzę o bogactwie kulturowym, niemający barier w porozumiewaniu się z innymi obywatelami Europy to nasza przyszłość. Cały trud podjęty podczas nauki języka obcego procentuje w przyszłości – możliwość kontynuacji nauki lub podjęcie pracy za granicą. Aby móc osiągnąć w/w założenia, nauczyciele muszą udoskonalić swoje umiejętności, aby później przekazywać wiedzę oraz umiejętności swoim wychowankom.
Projekt obejmował cztery obszary tematyczne – językowy, wychowawczy, metodyczny i interpersonalny. W ramach tych obszarów uczestnicy projektu pogłębiali swoją wiedzę i umiejętności, w dziedzinach zgodnych z kompetencjami. W projekcie udział wzięło 9 nauczycieli starszych i młodszych klas szkoły podstawowej. Wśród nauczycieli byli angliści (2 osoby), nauczyciele – przedmiotowcy (j.polski, matematyka, plastyka), nauczyciel świetlicy szkolnej, psycholog, a także nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej (2 nauczycielki). Łącznie w/w nauczyciele skorzystali z 15 mobilności do krajów anglojęzycznych.
Głównym celem mobilności było poszerzenie umiejętności językowych nauczycieli oraz poznanie nowoczesnych metod pracy z uczniem. Skuteczniejsze metody nauczania przyczynią się do lepszych wyników uczniów w nauce (większa liczba punktów na testach i sprawdzianach). Sprawniej działający system wspierania uczniów dysfunkcyjnych zapobiega wykluczeniu społecznemu i umożliwia takim osobom lepszy start w kolejny etap edukacyjny. Dodatkowo uczniowie zostali lepiej zmotywowani do nauki języka angielskiego oraz do poszerzania swoich horyzontów na wielu płaszczyznach.
Zdobytą podczas kursów i mobilności wiedzą uczestnicy projektu dzielili się ze współpracownikami na terenie szkoły oraz z innymi nauczycielami zgierskich szkół. Dzięki upowszechnianiu inne osoby zauważyły jakie korzyści wynikają z udziału w projektach międzynarodowych. Widzimy dla siebie rolę prekursora tego rodzaju działań na obszarze lokalnym tj. na terenie miasta Zgierza i Powiatu Zgierskiego. W dalszej perspektywie szkoła, kadra nauczycielska oraz uczniowie osiągną wymiar europejski, co oznacza: gotowość do podejmowania działań międzynarodowych, otwartość na wielokulturowość, tolerancję w szerokim tego słowa znaczeniu, umiejętność podejmowania wyzwań edukacyjnych w zmieniającym się świecie.